Gode matvalg for miljø og bærekraft på din turisthytte

Du som turistvert kan bidra til å gi følelsen av at det er «riktig» turisthytte det stadig mer miljøbevisste friluftsmennesket besøker – når det er din turisthytte som besøkes.

Open navigation

Muligheter og begrensninger på din hytte
Turisthytter i Norge er tilknyttet vidt forskjellig infrastruktur, og har en rekke særegenheter forøvrig som kan ha mye å si for hvilke mat-tiltak som er mulige. Det noen hytter ikke kan få til når det gjelder servering av økologisk og/eller kortreist/lokal mat, kan tas igjen ved å formidle budskap som bidrar til å gjør dine gjester mer bevisste og engasjerte når det gjelder sammenhenger mellom matproduksjon og naturen rundt seg.

Kostnader vil være en sentral faktor når det gjelder valg om hvor stor andel miljøriktige matvarer som kjøpes inn. Husk da på at økte kostnader (kostnader av en type som innebærer eller «bør» innebære økt verdi for gjestene) kan forsvare høyere priser og endret mat-tilbud. Om du formidler at din turisthytte står for noe i miljøsammenheng, og at sammenhenger mellom matproduksjonsmetoder og naturen blir synliggjort, kan økte priser på maten lettere aksepteres. Det kan da også være lettere for eksempel å påvirke gjestene til å forsyne seg med mindre kjøtt og mer av plantebasert mat, noe som vil redusere kostnader. Øvrige endringer i menyen kan også gjøres slik at det i mindre grad er mulig for gjestene å velge «dyrt», ved for eksempel å tilby større andel gryteretter og andre retter som ikke kan «brytes» opp, og der kjøtt- eller fiskemengden er lav. Justerer du også oppskriftene ut ifra hva som er tilgjengelig til enhver tid i sesongen, er det lettere å sette sammen sunne, lokale og økologiske måltider som ikke er altfor kostbare.

Innkjøp
Du kjenner sikkert til de fleste innkjøpsmuligheter i nærheten av din hytte, og hvilke varer du kan få levert hyppig nok og til akseptable priser. Avhengig av logistikken på og til din hytte finnes det kanskje noen leverandører du ikke kjenner til, som kan levere det du trenger? Bedrifter som Norganic, Gudbrandsdalsmat, dagensmat.no, samt REKO-ringer og Bondens marked er eksempler på leverandører og salgsplasser som er alternativer til de vanlige kanalene, og som har en relativt høy andel miljøvennlig mat. Det skal heller ikke undervurderes at det at du etterspør bestemte varer hos ulike grossister og andre kan bidra til at utvalget blir bedre.

Formidling
Formidling av hva gjestene spiser, historien bak maten og hvilken innsats din hytte gjør for miljøet er halve jobben med miljøvennlig matservering – ikke bare at det serveres miljøvennlig mat. Når du synliggjør sammenhenger mellom matvalg og naturen som gjestene ferdes i får din matservering ringvirkninger. Når du serverer mat med historie og som er miljøvennlig bidrar du til å skape sammenheng i tilværelsen og gode følelser for gjestene. Slike opplevelser og innsikter gjør at gjestene får lyst til å komme tilbake, og anbefaler andre å besøke din hytte.

Eksempel på formidling av mat og miljøbudskap på Gjendesheim Turisthytte

Formidlingen kan gjøres på ulike måter:
– Visuelt (bilder, plakater, menyoversikt som er plassert ulike steder på hytta, «innsyn» på kjøkkenet, merking av hvilken mat som er økologisk, hvor maten er produsert/historien bak)

– Tekst/bilder i brosjyrer og annet skriftlig materiale

– Omtale i lokal presse, friluftsmagasiner

– Direkte med gjestene (når middagen presenteres, kiosksalg, som del av samtalen med gjestene)

Det kan være en ekstra god ide å kombinere «økologisk mat» og «kortreist mat» som merkelappen på den strategien du har valgt. Mange setter pris på å spise den maten som «smaker» av stedet de er kommet til, og flere vil til og med forvente å få servert lokalmat.

Nudging
Nudging er et begrep som innebærer å benytte seg av ulike teknikker for å dreie gjestenes valg, kunnskap og holdninger i en bestemt retning. Nudging skal ikke brukes for å manipulere, men for å gjøre gode valg og endringer enklere. For eksempel vil det å tilby mye innbydende grønnsaker, plassert på bordet «først» i synsfeltet (før kjøttet), kunne bidra til at gjestene legger mer grønnsaker og mindre kjøtt på tallerkenen. Dette er et mykt tiltak: Den som vil spise akkurat like mye kjøtt som før, har fortsatt muligheten til det. Et annet eksempel er «å programmere» gjestene i det de kommer inn i matsalen. Her kan det være bilde/plakat med slagord eller lignende som på formidler at mer plantemat bidrar til X,Y,Z.

Mer tips og råd?
Økologisk Norge
Matvalget

Se her for mer om hva som er gode matvalg i et miljøperspektiv generelt.